Proměnná: Finanční zdroje

 

Měřitelné položky
Aplikační nástroje pro posilování resilience
Alokace finančních zdrojů na obnovu

Lean Six Sigma je metodika pro zvýšení výkonu, jejímž cílem je eliminovat plýtvání, snížit variabilitu a zlepšit celkovou efektivitu procesů (Kiang et al., 2021). Zavedením principů Lean Six Sigma může kritický subjekt zefektivnit svůj provoz, snížit náklady a zvýšit kvalitu obnovovacích procesů. Jedná se o strukturovaný, systematický a postupný přístup k řešení problémů stávajícího procesu, produktu nebo služby. Lze jej označit za strategii řízení či jako metodiku postupného zlepšování procesů, s cílem dosáhnout procesní úrovně Six Sigma, a to odstraněním či snížením variability procesů. Jedná se tedy o rámcové zlepšení procesu zaměřeného na jeho maximalizaci, účinnost a efektivnost. Tato strategie je založena na principu DMIAC cyklu. Zkratka DMAIC je složena z hlavních fází, tj. definování, měření, analýza, zlepšování a řízení (nebo též kontrola). Jednotlivé etapy cyklu DMAIC mají vlastní specifické cíle, na které jsou jednotlivé kroky zaměřeny.

Six Sigma využívá různé úrovně certifikací (Green Belt, Black Belt, Master Black Belt), které označují úroveň znalostí a zkušeností s touto metodikou. Tato strategie je často využívána v průmyslovém a výrobním prostředí, nicméně ji lze využít i v dalších oblastech, jako je např. zdravotnictví, finance nebo IT.

Zdroje:

  • Kiang, B.K., Jusoh, M.S., Salleh, S.S.M.M., Ahmad, R., Din, M.S.H. (2021). Applying Lean Six Sigma Approach: A Study in Recipe Recovery and Backup Process Environment. In: 8th International Conference on Advanced Materials Engineering & Technology (ICAMET 2020), Langkawi, Malaysia, Vol. 2347, pp. 020285. https://doi.org/10.1063/5.0055628
  • Krueger, D.C., Parast, M.M., Adams, S. (2013). Six Sigma implementation: a qualitative case study using grounded theory. Production Planning & Control, 25(10):873–889. https://doi.org/10.1080/09537287.2013.771414
  • Cole, B. (2011). Lean-Six Sigma for the public sector: Leveraging continuous process improvement to build better governments. Milwaukee: ASQ Quality Press.
  • Svozilová, A. (2011). Zlepšování podnikových procesů. 1. vyd. Praha: Grada
  • Chakravorty, S.S. (2009). Six Sigma programs: An implementation model. International Journal of Production Economics, 119(1):1-16. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2009.01.003

Management aktiv umožňuje kritickým subjektům dosáhnout žádoucí vyváženosti nákladů, rizik a výkonnosti v procesu obnovy (ČSN ISO 55000:2015). Management aktiv rovněž napomáhá zhodnocovat aktiva a podporuje realizaci hodnoty při vyvažování finančních, environmentálních a sociálních nákladů, rizik, kvality služeb a výkonnosti ve vztahu k aktivům. Pro správu a řízení aktiv kritického subjektu lze využít optimalizaci nákladů (Adeli and Karim, 2001).

Zdroje:

  • ČSN ISO 55000. (2015). Management aktiv – Přehled, zásady a terminologie. Česká agentura pro standardizaci, Praha.
  • Adeli, H., Karim, A. (2001). Construction Scheduling, Cost Optimization and Management. Boca Raton: CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781482267686

Pro zvýšení přehlednosti čerpaných výdajů a vytváření odpovídajících rezerv pro obnovu mohou kritické subjekty využívat některé z dostupných finančních softwarových nástrojů pro automatizaci výdajů, jako např. Zoho Expense, Rydoo, Emburse Certify, Expensify, Everlance. Deskripce a srovnání těchto nástrojů je vhodným podkladem pro jejich správný výběr (Snyder and Main, 2024). Níže jsou uvedeny nástroje, které jsou seskupeny podle jejich účelu.

Softwary pro plánování podnikových zdrojů jako jsou např. SAP, Oracle ERP nebo Microsoft Dynamics, představují komplexní softwarové řešení pro řízení podnikového hospodářství. Tyto softwary integrují všechny hlavní procesy organizace (finanční, logistické, výrobní, personální) do jednoho systému (Gupta and Kohli, 2006).

  • SAP shromažďuje a zpracovává data na jediné platformě, od nákupu surovin až po výrobu a sledování spokojenosti zákazníků. Řešení SAP lze nainstalovat lokálně v místě uživatele nebo používat v cloudu, což pomáhá společnostem analyzovat a efektivně navrhovat celý hodnototvorný řetězec.
  • Oracle ERP Cloud je kompletní, integrovaná a moderní sada cloudových aplikací, která spravuje účetnictví, zásobování, produkty a projekty v rámci celého podniku.
  • Microsoft Dynamics je portfolio inteligentních podnikových aplikací přinášejících špičkovou provozní efektivitu a průlomové zákaznické zkušenosti, které podnikům umožňují být agilnější a zjednodušit procesy bez zvýšení nákladů.

 

Softwary pro správu financí jsou určeny zejména pro menší až středně velké podniky a slouží k základnímu řízení financí. QuickBooks a Xero jsou nástroje zaměřené na zjednodušení účetnictví, fakturaci, sledování příjmů a výdajů.

  • QuickBooks je plnohodnotný balík pro správu podniku a financí s nástroji pro účetnictví, inventarizaci, mzdy, daňovou evidenci, fakturaci, sledování a odsouhlasování bankovních účtů, správu výdajů, rozpočtování, zpracování plateb a správu pohledávek a závazků.
  • Xero je cloudová účetní platforma, spravující finance a účetnictví, tzn. sleduje peněžní toky, výdaje, přijímá platby, a to zcela online a maximálně přehledně.

 

Business Intelligence nástroje jsou analytické nástroje slouží k vizualizaci finančních dat a usnadňují jejich analýzu. Jako příklad lze uvést Power BI od Microsoftu a Tableau jsou známé svou schopností vytvářet komplexní datové reporty.

  • Power BI poskytuje špičkové řešení Business Intelligence v Microsoft Fabricu, které umožňuje získat přehledy z dat. Jedná se o kolekci softwarových služeb, aplikací a konektorů, které společně pomáhají vytvářet, sdílet a využívat obchodní přehledy způsobem, který vám a vaší firmě nejlépe slouží.
  • Tableau je předním nástrojem pro vizualizaci dat a používá se pro datovou analýzu a Business Intelligence. Analýza Magic Quadrant od společnosti Gartner označila Tableau za lídra v oblasti analytiky a Business Intelligence.

 

Systémy pro tvorbu rozpočtu a plánování se specializují na rozpočtování, finanční plánování a forecasting. Pomáhají vytvářet detailní finanční plány a sledovat jejich plnění.

  • Adaptive Insights automatizuje konsolidaci a integraci dat z jiných systémů a umožňuje spolupráci a aktualizaci v reálném čase prostřednictvím modelu SaaS na vyžádání.
  • Anaplan je cloudová platforma primárně slouží pro finanční plánování, nicméně ji lze využít např. pro prodej, provoz a lidské zdroje. Zaměřuje se na plánování a správu podnikových procesů s využitím pokročilé datové analýzy. Podporuje analýzu dat, spolupráci mezi týmy, pomáhá optimalizovat rozhodování a vytvářet efektivnější procesy plánování.

 

Systémy pro řízení výdajů a nákladů – jedná se o nástroje určené k řízení firemních nákladů, které pomáhají monitorovat výdaje zaměstnanců a schvalování firemních nákupů.

  • SAP Concur Expense je nástroj pro správu zaměstnaneckých výdajů. Pomáhá uživatelům zrychlit proces vykazování těchto výdajů a ohlídat jejich správnost na jednom místě. Celý proces může významně automatizovat.
  • Expensify je moderní platforma pro správu výdajů, která umožňuje snadno sledovat a spravovat své finanční transakce. Díky funkcím jako automatické skenování účtenek, integrace s bankovními účty a vytváření detailních zpráv o výdajích, šetří čas a zjednodušuje proces účetnictví. Je ideální jak pro jednotlivce, tak pro firmy, které chtějí mít přehled o svých financích a zefektivnit správu výdajů.

 

Cloudové účetní systémy – nabízejí kompletní účetní platformu s rozšířenými možnostmi pro střední a větší podniky. Jsou dostupné odkudkoliv díky cloudovému přístupu.

  • NetSuite je komplexní cloudová platforma pro finanční řízení, která automatizuje klíčové účetní a finanční procesy. Nabízí funkce jako správa hlavní knihy, pohledávek a závazků, řízení hotovosti, plánování a rozpočtování, a také konsolidaci finančních výkazů. NetSuite je navržen tak, aby poskytoval detailní přehled o finančním výkonu firmy v reálném čase a zjednodušoval dodržování účetních standardů.
  • Zoho Books je cloudový účetní software určený pro malé a střední podniky. Umožňuje sledovat výdaje, generovat zprávy, spravovat faktury a platby, a také řídit zásoby. Zoho Books je známý svou uživatelskou přívětivostí a integrací s dalšími produkty Zoho, což usnadňuje komplexní správu financí a podnikových procesů.

 

Zdroje:

Časová připravenost finančních zdrojů

Významným nástrojem z hlediska časové připravenosti finančních zdrojů je jejich alokace z vnějšího prostředí. Vnější zdroje umožňují kritickému subjektu využít finanční zdroje, které nejsou součástí jeho hospodaření, tzn. lze využít externích zdrojů financování. Mezi externí zdroje financování patří např. akcie, obligace, úvěry (krátkodobé, střednědobé či dlouhodobé), faktoring (odkup krátkodobých pohledávek třetí stranou, za účelem poskytnutí okamžité hotovosti), forfaiting (odkup střednědobých a dlouhodobých pohledávek za jednorázovou částku), leasing (obdoba úvěru, nicméně klient se nestává majitelem věci), dotace a granty, investoři nebo pojištění (Grundy and Verwijmeren, 2020).

Zdroje:

Zpět